Czy sztuka to luksus?
Od lat staram się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy sztuka to luksus, czy produkt premium. To trudne, bo w przypadku sztuki nie da się mówić o marce w takim samym kontekście, jaki mamy na myśli, kiedy chodzi o perfumy, samochód czy zegarek.
Dzieło sztuki to obiekt jednostkowy. Jego marka składa się z marki osobistej artysty, a sprzedaż wspierana może być marką galerii lub domu aukcyjnego. Jednak świat sztuki dość wyraźnie odcina się od artystów celebrytów. Zwłaszcza dziś, sztuka znana tylko z tego, że jej autor jest osobowością medialną, nie jest uznawana za twórczość wysokiej próby. Marka osobista artysty budowana jest poprzez inne wskaźniki niż skandale, zamówienia od firm na dekorowanie siedzib i działania na eventach. Budują ją udział w wystawach przygotowywanych przez cenionych kuratorów w prestiżowych galeriach, nagrody w liczących się konkursach, współpraca ze znanymi galeriami komercyjnymi i obecność prac artysty w ważnych kolekcjach publicznych czy zbiorach prywatnych.
Powyższy fragment pochodzi z artykułu Agnieszki Gniotek “Ile kosztuje luksus”, który ukazał się w magazynie “Świat Rezydencji” (nr 9-10, wrzesień-październik 2022).
→ Cały tekst jest dostępny pod tym linkiem!