Magdalena Gogół – Wybór kadru

FullSizeRender_2

Wernisaż:

9 listopada 2017 r., godz. 18:00-21:00

Katalog wystawy w PDF

Wirtualny spacer po wystawie

Film z wernisażu

Data rozpoczęcia: 09.11.2017

Data zakończenia: 28.11.2017

Zapraszamy na wystawę indywidualną Magdaleny Gogół zatytułowaną "Wybór kadru"! Otwarcie wystawy odbędzie się 9 listopada 2017 r. w godz. 18:00-21:00.  Podczas wernisażu doskonałe trunki będzie serwować marka Chivas Regal, nie zabraknie również kulinarnych specjałów serwowanych przez szefa kuchni Cuisine Chic Daniela Michała Szmidta, który przez 15 lat zbierał doświadczenie w zagranicznych restauracjach takich jak Noma. Partnerami wystawy są Artinfo.pl, Wnętrza 3D, OneBid, Chivas RegalCuisine Chic.

Magdalena Gogół (ur. 1974 r.) jest absolwentką cieszyńskiego Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego. W 2009 r. zrealizowała przewód doktorski na Wydziale Artystycznym ASP w Katowicach w dziedzinie sztuki piękne – malarstwo. Od 2004 r. związana zawodowo z Instytutem Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. Od 2014 r. pełni funkcję kierownika Zakładu Sztuk Pięknych. Autorka 27 wystaw indywidualnych m.in.: Własne i niczyje, Salon Art Arena, Gliwice (2017); Pomiędzy, Zamek Piastowski, Racibórz (2016); Pomiędzy miejscami, Galeria w Starym Opactwie, Rudy (2015); Miejsca Pomiędzy, Galeria Biura Promocji Miasta, Bytom (2013); Miejsca Pomiędzy, Galeria Profil, CK Zamek, Poznań (2012); Miejsca, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa (2011); Fizykalność przestrzeni i metafizyka światła, Galeria Piętro Wyżej, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice (2009); Wnętrzność z zewnątrz, Galeria Epicentrum, Jastrzębie Zdrój (2008). Finalistka II Międzynarodowego Konkursu Malarskiego Fundacji Trzy Mosty (2016). Laureatka istotnych konkursów m.in. Wyróżnienia Honorowego Jury III Międzynarodowego Konkursu Artystycznego Pejzaż współczesny, Częstochowa (2016); Wyróżnienia Honorowego Jury VI Międzynarodowego Biennale Malarstwa i Tkaniny Barwy i Faktury, Gdynia (2011); I Nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Malarskim Przestrzeń Publiczna Konteksty, Poznań (2010); I Nagrody w XIX i XIV Ogólnopolskim Konkursie Sztuki im. Vincenta Van Gogha, Rybnik (2010, 2005).

 


Lubię to!

Malarze od najdawniejszych czasów sięgali po pomocne narzędzia, aby analizować rzeczywistość, a efekt tej analizy przekładać na sztukę. Na początku była to camera obscura, potem fotografia analogowa, a obecnie cyfrowa.
Użycie do rejestracji fotograficznej telefonu komórkowego jest jednak czymś innym. Po pierwsze jest znakiem czasu. Bardzo silnie aktualizuje malarski cykl Magdy Gogół i osadza go w „tu i teraz”. Po drugie pokazuje jeszcze jedną cechę, typową dla artystów, szczególnie tych, którym bliski był realizm. To eksploracja własnego otoczenia i doświadczeń. „Wybór kadru” Magdaleny Gogół to cykl obrazów plasujący się na przecięciu cech szkicownika z pamiętnikiem. Choć kolejno oglądane prace nie mają w sobie cech szkicowych, a przeciwnie, są niesłychanie dopracowane, stanowią jednak zapis pejzaży otaczających artystkę codziennie, w drodze do domu, do pracy, na spacer. Są notacją najbliższego otoczenia, zapisem złapanych na szybko - to umożliwia fotografowanie telefonem - chwil jej bieżącej egzystencji. Na tak wybrane kadry nakłada się to, co oferuje telefoniczna aplikacja: informacje o położeniu, pogodzie, czasie rejestracji. Są to już informacje bardzo prywatne i pamiętnikarskie, jednak na miarę cywilizacji technologicznej. Czy to nam coś mówi o samej artystce? Otóż nie. Oczywiście możemy dowiedzieć się, gdzie mieszka i czy dopadł ją na spacerze deszcz, ale nie przybliży to nas do poznania jej jako osoby, człowieka, kobiety.
Robione przez nas tysiącami zdjęcia, jakie zamieszczamy w mediach społecznościowych, pokazujące nasze koty, kawy, grzybobrania, zakupy i wakacyjne destynacje, w gruncie rzeczy bardzo niewiele o nas mówią. Przekazują bliższym i dalszym znajomym, a czasem też i nieznajomym, informacje powierzchowne oraz takie, które zdobędą poklask i uznanie, zasłużą na lajki i emotki. Stylizujemy zdjęcia na ładne i atrakcyjne, aby pięły się w internetowych rankingach i gromadziły nam jak największe grono followersów.
Tu też widać zbieżność z malarstwem Magdaleny Gogół. Bo czyż nie jest ono ładne i atrakcyjne? Oczywiście, że jest! Gdy mówimy o sztuce to takie epitety, jak „ładny”, „atrakcyjny”, czy „dekoracyjny” należą do najgorszych, jakie mogą się artyście przydarzyć. Bo przecież sztuka powinna być trudna, powinna dla widza stanowić wyzwanie, i w związku z tym nie może się, ot tak, po prostu podobać. Czy na tym więc polegać powinna różnica pomiędzy obrazami pachnącymi olejną farbą, a obrazami zamieszczanymi na facebookowych profilach? Taka definicja byłaby prosta i ułatwiająca wybory. Tak jednak nie jest. Rzetelne malarstwo, perfekcja warsztatowa, umiejętność oddania rzeczywistości i wyjątkowej atmosfery miejsca może być w malarstwie tak samo wysokim walorem, jak w fotografii. Tak samo czyni sztukę wybitną. Od internetowych wrzutek różni ją to, że jest jeszcze o czymś. Stanowi kanwę rozważań. W tym przypadku na temat otaczającego świata, naszej ikonosfery i fotosfery. Różni się więc tym, że miałam o czym napisać ten tekst. Nie zmienia to jednak faktu, że Magda Gogół wybrała dla nas kadry, które mogą się nam podobać.
- Agnieszka Gniotek

Reportaż z wernisażu:

Prace:

_mg_5623

Bieżące położenie | Trasa

Autor: Magdalena Gogół (ur. 1974 r.)

Rok powstania: 2017

Technika: olej, płótno

Format: 120x90 cm

Sygnatura: opisany na odwrocie: bieżące położenie/trasa 120x90 olej/płótno 2017 MAGDA GOGÓŁ

Cena: 4 000,00 zł

Status: Niedostępne

_mg_5629

Gotowe | Edycja

Autor: Magdalena Gogół (ur. 1974 r.)

Rok powstania: 2016

Technika: olej, płótno

Format: 70x50 cm

Sygnatura: opisany na odwrocie: MAGDALENA GOGÓŁ gotowe | edycja olej/płótno 70x50 2016

Cena: 1 200,00 zł

Status: Niedostępne

_mg_5649

Jasność | Edycja

Autor: Magdalena Gogół (ur. 1974 r.)

Rok powstania: 2017

Technika: olej, płótno

Format: 130x180 cm

Sygnatura: opisany na odwrocie: MAGDALENA GOGÓŁ jasność | edycja olej/płótno 130x180 2017

Cena: 10 000,00 zł

Status: Niedostępne