Slider

Sprzedawaj w ciekawych czasach

Czasy mamy ciekawe, nie da się tego ukryć. W ciekawych czasach, prawa ekonomii działają silniej, a może są po prostu bardziej widoczne. Korygują nasze plany i marzenia, często przestawiają nam priorytety do góry nogami. Niekoniecznie chodzi tu o kryzys i recesję. Po prostu jest inna dynamika i inne rzeczy są ważne.

Czy w ciekawych czasach warto inwestować w sztukę? Zdecydowanie tak. Często o tym piszę i mówię. Dziś chciałabym odwrócić to pytanie. Czy w ciekawych czasach warto sztukę sprzedawać? Czy korzystnym jest pozbywanie się posiadanych zbiorów? Tu odpowiedź też jest twierdząca.

Żeby ktoś mógł kupić, sprzedać musi ktoś. Zasada jest prosta. Wynika z niej jedna z przyczyn ożywienia na rynku sztuki w momencie kryzysu ekonomicznego. Z jednej strony jest ono spowodowane niemal zdrowym oprocentowaniem depozytów bankowych, niepewnością inwestycji giełdowych, inflacją i coraz tańszą złotówką, z drugiej wynika z pojawienia się na rynku sztuki prac ciekawych, często nawet bardzo ciekawych oraz takich, których od lat na rynku nie było. Prywatni kolekcjonerzy to normalni ludzie. Mają firmy, są gdzieś zatrudnieni, mają różny stan zdrowia. Kiedy recesja dotyka ich biznesy, ich miejsca pracy lub ich samych bezpośrednio, często decydują się na sprzedaż obiektów, których jeszcze kilka miesięcy temu nie oddaliby za żadne skarby.

Podobnie dzieje się z osobami, które posiadają ciekawe artystycznie walory, ale nie są kolekcjonerami. To ludzie, którzy dostali jakieś dzieło w prezencie lub je odziedziczyli. Często nie są zmuszeni do sprzedaży, ale chcą mimo to spieniężyć posiadany obiekt, abby zapewnić sobie łatwy dostęp do gotówki w mniej stabilnych czasach…

Niniejszy fragment ukazał się na łamach czasopisma „Świat Rezydencji” w numerze listopadowo-grudniowym (87). Całość materiału dostępna jest także w elektronicznej wersji dwumiesięcznika, na stronach 22-23.

 

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics), marketingowych (Facebook Custom Audiences), wtyczek społecznościowych (Facebook, LinkedIN, Twitter), systemu komentarzy (Disqus), odtwarzacza wideo (YouTube) oraz odtwarzacza podcastów (SoundCloud). Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".